VOL: aanmeldingen zijn niet meer mogelijk! Maar reageer als je op een lijst wilt komen.
Gratis 4-daagse cursus LEREN INNOVEREN voor informatieprofessionals. Aangeboden door GO Fonds. We starten in januari 2015.
Er is plaats voor 12 deelnemers. Je kunt je NU aanmelden!
Innovatie in de informatiesector
De wereld is veranderd en ook de manier waarop met kennis en informatie wordt omgegaan. Alles is veranderd: de manier waarop we samen leven, communiceren en werken. En de komende jaren zal de digitalisering alleen maar toenemen. Alle spelers in de informatiesector moeten zich blijven aanpassen aan alle snelle veranderingen in de wereld en moeten zich steeds weer opnieuw bewijzen, hun waarde laten zien en hun bestaansrecht te rechtvaardigen.
Veel afdelingen en instellingen op het gebied van informatie moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun positie te behouden of te versterken. Met nieuwe strategieën, diensten en producten. En ook informatieprofessionals ontkomen niet aan onderwerpen als: professionalisering, positionering, zichtbaarheid, andere taken, andere rollen, imago kwesties, generatiekloven en cultuur ‘issues’.
De nood is hoog: we kunnen niet langer blijven doen wat we altijd al deden. Maar waar en hoe begin je dan? Hoe kom je op een goed idee? Hoe pak je dat aan? Hoe speel je in op alle ontwikkelingen? Hoe benut je nieuwe kansen? Hoe kom je tot een innovatief idee of een slimme oplossing? Hoe zet je dit idee om in waarde? Hoe laat je zien dat het de moeite waard is? Hoe krijg je anderen mee en overtuig je ze van de waarde, het nut of de noodzaak van ideeën of oplossingen? Hoe zorg je dat het daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden?
Je leert het allemaal in deze 4-daagse cursus: Leren Innoveren.
Over de cursus
De deelnemers werken tijdens de cursus aan een concrete opdracht en worden uitgedaagd om daadwerkelijk een nieuw innovatief idee te bedenken en te ontwikkelen.
De cursus wordt gegeven door Daphne Depassé en Erwin la Roi en biedt een combinatie van theorie en praktijk. Helder, to-the-point en zonder fratsen. Inzicht, inspiratie en praktische handvatten om zelf direct in de praktijk toe te passen.
De bijeenkomsten zijn interactief, inspireren en zetten aan tot nadenken en actie. Geen PowerPoint presentaties met lange teksten, maar veel beeldmateriaal, korte (praktijk)verhalen om te leren van anderen.
Het programma
Tijdens de cursus word je door de 6 fasen van innovatie geleid. Bij elke fase krijg je tools aangereikt om direct toe te passen. Je leert de principes van innovatie toe te passen en je leert jouw communicatie- en ondernemersvaardigheden optimaal in te zetten. Tussen de cursusdagen door wordt tutoring gegeven in een online community.
Een globaal beeld van het programma:
Dag 1
Algemene introductie: ondernemerschap en vaardigheden, innovatie principes en de 6 fasen van innovatie.
Fase 1, 2, 3: starten, manieren van onderzoeken, ontdekken
Dag 2
Fase 4, 5: creatief denken, prototypering
Dag 3
Fase 6: communicatie en vaardigheden, storytelling, gebruik van visuals, business plannen (canvas)
Dag 4
Eindpresentaties (pitches)
Evalueren en succes vieren 😉
Na afloop krijg je een bewijs van deelname in de vorm van een certificaat.
Om deelnemers te stimuleren om de ideeën daadwerkelijk haalbaar te maken en exposure te genereren, zijn de eindpresentaties gekoppeld aan de Prissma Pitch. De beste ideeën mogen direct door naar Prissma Pitch, die in juni 2015 plaatsvindt tijdens het KBenP event in het Kurhaus in Scheveningen. Hiermee kunnen de deelnemers een geldprijs winnen om het idee daadwerkelijk te realiseren.
Wat levert het op?
Het resultaat na 4 dagen:
- Je hebt een nieuwe dienst/product/oplossing ontwikkeld
- Je hebt een overtuigend plan gemaakt om te kunnen realiseren
- Je hebt een krachtig verhaal gecreëerd en vorm gegeven, dat aanzet tot actie, draagvlak en enthousiasme
- Je kent de 6+1 fasen van innovatie en je weet hoe je deze bij volgende vraagstukken zelfstandig optimaal kunt inzetten
Daarbij heb je vaardigheden ontwikkeld op het gebied van communicatie (inhoud en vormgeving), ondernemerschap, onderzoeken (ontdekken), creatief denken, (project)management, ontwerpen, prototyperen en experimenteren.
(NB. Dat deze cursus werkt, blijkt wel uit het succes – zie onderaan)
Praktisch
Wanneer en waar?
Dinsdag 27 januari 2015
Dinsdag 3 februari 2015
Dinsdag 17 februari 2015
Dinsdag 10 maart 2015
Alle dagen van 13.00 – 17.00 uur
Locatie: LexisNexis* Amsterdam (naast NS station Sloterdijk)
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor gedreven informatieprofessionals die willen leren hoe je krachtige, slimme en innovatieve oplossingen kunt bedenken, ontwerpen en ‘verkopen’. En dit ook daadwerkelijk willen gaan doen.
Je kunt je inschrijven als team (maximaal 3) of als individu.
Kosten: geen
Deze cursus wordt gesubsidieerd door GO Fonds. Zij maken het mogelijk dat 12 informatieprofessionals gratis kunnen deelnemen.
Omdat deze cursus je gratis wordt aangeboden, zoeken wij deelnemers die deze investering serieus nemen. Dat betekent dat je als deelnemer:
Gedreven bent om deze vier dagen met volle overgave te beleven.
‘Committed’ bent om daadwerkelijk een nieuw innovatief idee te bedenken en te ontwikkelen.
Bereid bent om – naast de cursusdagen – circa 2 dagen te besteden om daadwerkelijk te doen. Learning by doing.
Mocht je onverhoopt verhinderd zijn om deze vier dagen deel te nemen, dan kun je kosteloos een vervanger sturen. Bij een afmelding na 1 januari 2015 of een ‘no-show’ zonder vervanging zijn we genoodzaakt een factuur van € 225,- te sturen.
Aanmelden
Er is plaats voor maximaal 12 deelnemers.
De eerste 12 aanmeldingen worden toegelaten.
Pak deze unieke kans en meld je nu aan!
Je bent meer dan welkom.
JE KUNT JE AANMELDEN VIA DIT FORMULIER
NB. 1 Kun je niet op de bovenstaande data? Of lukt het om andere redenen niet? Stuur een e-mailtje waarin je je interesse aangeeft. Mocht er een vervolgcursus worden georganiseerd, dan ontvang je een bericht. Je kunt dan besluiten of je wil en kan deelnemen.
NB 2. Deze cursus is ook in-company mogelijk. Voor meer informatie over de mogelijkheden en kosten, kun je mailen naar: daphne@depasse.nl of erwin@hatch.nl.
Achtergrondinformatie
De cursus wordt gegeven door Daphne Depassé en Erwin la Roi. Zij zetten zich al jaren in om het ‘informatie’vak op de kaart te zetten, de innovatie in het vakgebied te stimuleren en mensen enthousiast te maken en in beweging te krijgen. De afgelopen jaren hebben zij dit onder meer gedaan door het bedenken en organiseren van de Prissma Pitch (prijs voor het meest innovatieve informatie idee) en het meewerken aan TACIS; Taskforce Arbeidsmarkt Communicatie Informatie Specialist.
Vanuit de liefde voor het vak is het hun grote ambitie om ervoor te zorgen dat het vakgebied zich blijft ontwikkelen en wordt gezien als belangrijk, zo niet noodzakelijk, voor organisaties. Om dit te bereiken zullen alle deelnemers in de informatiesector zichzelf steeds weer opnieuw moeten heruitvinden en blijven aanpassen aan alle snelle veranderingen in de wereld. En daarvoor is innovatie nodig. En een ondernemende houding.
Daphne en Erwin geven sinds drie jaren de module ‘Ondernemen in de informatie sector’ op de Hogeschool van Amsterdam. Met succes. Drie achtereenvolgende jaren wonnen de teams van “hun” studenten – in concurrentie met ‘professionele’ bedrijven en inzendingen – de Prissma Pitch in het Kurhaus in Scheveningen.
In 2012 wonnen ‘hun’ studenten zowel de juryprijs als de publieksprijs
In 2013 werden opnieuw ‘hun’ studenten uitgeroepen tot winnaar. Deze Winnaar is doorgegaan met het realiseren en in de markt zetten van hun idee. Zij zijn nu in de race voor “The Next Entrepeneur 2014” en zijn veelvuldig in de media te vinden (zie het NRC).
Ook in 2014 wonnen ‘hun’ studenten zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs
Met de steun van het GO fonds wordt het met deze cursus mogelijk gemaakt om alle informatieprofessionals in Nederland te helpen te leren innoveren en innovatie in de informatiesector ook buiten de Hogescholen te stimuleren.
* Met dank aan LexisNexis voor het ter beschikking stellen van de locatie!